maandag 22 februari 2010

Keek op de week - Week 3

De tijd gaat snel, er zit alweer meer dan een week op. Afgelopen week begon warm en zonnig, maar eindigde op z'n Nederlands, minder warm en vooral veel regen.
Na maandag nog een vrije dag gehad te hebben, zijn de kinderen de rest van de week naar school geweest. Ze zijn nu exact zes dagen naar de Amerikaanse school geweest, en ik vind dat ze het super doen. Te bedenken, dat je niks tot weinig verstaat, niet echt zelf kunt praten tegen vriendjes of de meester, en toch elke dag gewoon naar school gaat en met positieve verhalen thuis komt. Soms wat meer, soms wat minder, maar toch. Dit weekend hebben we ook Engelse boekjes gekocht voor de kids. Wel voor beginnende lezers, maar ook weer wel interessant voor kinderen die de letters allemaal al kennen, want ze hoeven niet meer te leren lezen maar ze moeten/willen engels leren lezen (en begrijpen). Gisterenavond in bed hebben zowel Lucas als Niels met Dennis uit deze boekjes gelezen en dat gaat al behoorlijk goed. Eens zien hoe het deze week verder gaat met ze.
Je ziet hier op school naast 'witte' Amerikanen, vooral veel Aziaten, Afro-Amerikanen en Hispanic Amerikanen (van Mexicaanse afkomst). Ben afgelopen week op een PTA, Parent Teacher Association, vergadering geweest op school. Deze wordt elke maand gehouden en is openbaar voor iedereen die met de Washington school te maken heeft (en dat gebeurd dus op elke school). Wat me opviel was dat hier door school een actieve bijdrage wordt gevraagd aan ouders om met oplossingen te komen. Het onderwerp was 'The Achievement Gap', die we in Nederland ook zien in het verschil in schoolprestaties tussen kinderen van verschillende sekse, ethnische afkomst, socio-economische status (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Achievement_gap_in_the_United_States). Verder zijn de ouders ook betrokken bij de uitvoering van deze oplossingen, na prioritering door de PTA. Ik heb het gevoel in Nederland dat vooral de overheid (zowel gemeente als regering) hierover praat en met projecten komt, waarmee scholen weer aan de slag gaan/moeten. Hier gaat natuurlijk ook veel mis, en is er waarschijnlijk geen geld vanuit de overheid voor dit soort zaken, een luxe die wij wel hebben, maar het geeft mij in ieder geval wel het gevoel van betrokkenheid en dat je met z'n allen ergens voor gaat. Hier wordt behoorlijk veel geld ingezameld door ouders en/of andere betrokkenen via allerlei acties, om bepaalde schoolprojecten te kunnen doen. Het is wel triest dat dat afhangt van die inbreng of bepaalde ondersteuning wel of niet kan doorgaan. In Nederland vinden we het 'normaal' dat de overheid hiervoor zorgt, en daar ben ik ook wel weer blij mee. Of het niveau van de klassen een beetje redelijk is, kan ik nog niet zo goed inschatten. Het leesniveau lijkt behoorlijk, rekenen denk ik de ene keer 'zo dat is lastig' en het volgende moment denk ik het tegenovergestelde. Verder wordt er in de groentetuin gewerkt, leren de kinderen hierover en het verwerken van wat er uit die tuin komt, wordt er wel gesport maar minimaal (wat ik niet verwacht had in Amerika).
Berkeley ken ik ondertussen redelijk, maar winkels zitten echt zeer verspreid, geen echt winkelgebied/centrum, dus gisteren nog wat tips gehad voor (speelgoed) winkels voor kinderen. En ja, het werd bevestigd, een winkel met kinderschoenen is lastig hier. Er zijn hier wel superveel eettentjes, echt heel veel, en velen nog goed ook. Maar ja, iedereen gaat ook uit lunchen, en 's avonds vraag je je ook af of mensen wel zelf koken. Daarnaast zijn er erg veel copy shops te vinden. Zal wel met de universiteit samenhangen, maar tegenwoordig nog steeds? Met de lunch zitten genoeg studenten e.d. met notebooks te werken/studeren.
Ik ga snel naar buiten, want het is mooi weer. En verder komende week wil ik gaan shoppen in San Francisco en ik ga met Niels zijn klas mee op 'field trip'. Groeten, Jeannette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten